Mi a piacterek szerepe az e-kereskedelemben?

Jeff Bezos a világ leggazdagabb embere, az Amazon tulajdonosa. Jack Ma Kína leggazdagabb embere, az Alibaba tulajdonosa. Azon kívül, hogy még a bőrük alatt is pénz van mi az, ami közös bennük? Mindketten e-kereskedelmi piactér tulajdonosok. Úgy gondolom a fenti két példa talán röviden össze is foglalja, hogy mennyire fontos helyet foglalnak el a piacterek az e-kereskedelemben. Ha ennyi nem lenne elég, akkor olvasd el a cikket, és tudj meg mindent arról, hogy:

Mit nevezünk piactérnek? 

Mielőtt belevágnánk érdemes definiálni, mit is nevezünk piactérnek az  e-kereskedelemben.

Az e-kereskedelmi piactér egy olyan online platform, amelyen a vevő és az eladó találkozhat, és termékek vagy szolgáltatások cseréjét bonyolíthatja le.

Az eBay és az Amazon egyike volt az első piactereknek és nem hiszed el, de mindkettőt 1995-ben alapították. Magyarországon ismerősnek csenghet a füleknek az eMAG, az Alza, a Meska, a BónuszBrigád, az Árukereső, a Vatera, a Jófogás vagy a Facebook Marketplace neve. A definíció alapján jó pár olyan elsőre nem is piactérnek tűnő platform helyet kap a piacterek felsorolásában, amire nem is gondoltál volna. Például: AirBnB, Uber, Netpincér, Wolt.

Miért nevezhetőek ezek is piactereknek? Mert te, mint vevő egy gyűjtőoldalon keresztül találkozhatsz több eladó kínálatával, eladóként pedig több potenciális vevőt is elérhetsz.

Miért előnyös ez a rendszer a folyamat résztvevőinek?

  • Vevőként: megtalálod a számodra fontos termékeket és szolgáltatásokat
  • Eladóként: megtalálod azokat a vevőket, akik a te termékedre vagy szolgáltatásodra vágynak.
  • Piactérként: rajta keresztül folyik a termék és szolgáltatás csere és a „middle man” (közvetítő) szerepért természetesen tud pénzt kérni a felhasználóitól (ez persze csak üzleti modell kérdése, hogy a vevőtől vagy az eladótól).

Mekkora a piacterek szerepe az e-kereskedelemben?

Egyre több magyar kereskedő választja az itthon elérhető hazai és nemzetközi piactereket. A GKI 2020-as kutatása szerint már több mint 5000 magyar vállalkozás töltötte fel az általa forgalmazott termékeket valamilyen piactérre. Nemzetközi statisztikák alapján 2019 végére az e-kereskedelem eladásainak 57 százaléka piactereken keresztül valósult meg, és egyre több nagykereskedő nyitja meg a saját platformját. A TOP 100 piactér pedig az összes piactéren történő értékesítés több, mint 95 százalékát fedi le.

A piaci szereplők már tudhatták ezt a felívelést, ugyanis 2017-ben az USA piacán meghatározó áruházlánc a Walmart tartva az Amazon előretörésétől és felismerve az online kereskedelem térnyerését felvásárolta a Zappos névre hallgató webáruházat. 2020-ban pedig ugyancsak az Amazon terjeszkedése elől a tőzsdére „menekült” a lengyel eMAG, az Allegro, amely a lengyel tőzsdeindexet is feljebb tornászta és új tényezőként tudott megjelenni. Mindkét esetben az e-kereskedelmi piacterek egyre növekvő súlya miatt a vezető piactér versenytársai kényszerültek előrelépni.

Netpincér és a Wolt a COVID-19 helyzet miatt szintén jelentős szerepet tölt be az ételkiszállítás piacán, ezzel is hozzájárulva az éttermek túléléséhez és egy új helyzetre adott megoldásként reformálja meg az életünket. Látszik, hogy ezek a platformok rendkívül rugalmasan tudnak alkalmazkodni az új helyzetekhez, ezzel segítve a gazdaság többi szereplőjét is. 

A Booking.com-ot és az AirBnB-t a COVID-19 helyzet nehezen érintette, azonban azt nem lehet elvitatni tőlük, hogy a saját iparágukon belül jelentős hatást gyakoroltak a piaci szereplőkre, felforgatva az addig kőbe vésett irányelveket.

Mint látod, nemcsak az e-kereskedelemre, hanem már a mindennapi életünkre, és a „hagyományos” piacokra is jelentős hatást gyakorolnak a piacterek. Ismerjük meg őket egy kicsit jobban, nézzük meg, milyen kategóriákba lehet őket sorolni.

Hogyan kategorizáljuk a piactereket?

Fontos megismerni a piacterek kategóriáit, mert így ki tudod választani a neked megfelelő platformot. Nem mindegyik megfelelő arra, amit szeretnél. Meg kell nézned azt a piactérnél, hogy milyen a kapcsolat a vevő és az eladó között, milyen fókusszal rendelkeznek és mennyire fogja a kezedet, vagyis milyen szolgáltatásokat nyújt számodra.

Eszerint a 3 féle szempontrendszer szerint osztályozhatjuk a piactereket, és vannak átfedések a kategóriákon belül ahogy azt a lenti diagramon is látható. A későbbiekben ezeket egyenként, példákkal is megtalálhatod.

Piacterek kategorizálása

Vevő és eladó kapcsolata alapján

Business-to-Business (B2B)

A B2B piactéren nagykereskedőktől lehet nagy tételben, nagy összegben vásárolni. Mivel üzleti ügyfeleket akarnak elérni, ezért fontos, hogy a platform egyedi árazási lehetőségeket biztosítson.

A B2B piacterek csoportjába tartozik:

  • az Alibaba,
  • a Made-in-China,
  • az Amazon,
  • és a magyar piacon is jelen lévő Mercateo.

Szinte minden nagyobb piactérnek van B2B megoldása. Nemcsak azok fizetnek ezen a platformon, akik el akarják érni a vevőiket, hanem általában azok is, akik használják vásárlásra is a felületet. A B2B piacterek jutalékos, előfizetéses és belistázási rendszer segítségével tudnak pénzt szerezni a felhasználóktól.

Az eMag például csak jutalékot számít fel, amely termék kategóriánként eltérő lehet (pl.: aromaterápiás párologtatók: 18 %). A Meska pedig nem tesz különbséget a termék kategóriák között, hanem egységesen 8 %-os jutalékot számít fel az értékesítés után és belistázási díjat is alkalmaz.

Business-to-Customer (B2C)

Ezeken a piactereken az vállalkozások vannak összekötve közvetlenül az egyéni vásárlókkal, háztartásokkal. Egy-egy vásárlás nagyságrendje természetesen kisebb, mint a B2B piacterek esetén, azonban a felhasználók száma lényegesen több. A termékválaszték is hatalmas, és ezek a piacterek a legismertebbek a hétköznapi ember számára.

Mivel rengetegen használják, és tömérdek mennyiségű áru található rajtuk, ezért ádáz küzdelem és kiélezett árverseny nehezítheti meg számodra az értékesítést ezeken a piactereken, ha nem tudsz kitűnni a többi közül.

Nemzetközi szinten közéjük sorolhatjuk:

  • az AliExpress-t, és
  • a Booking.com-ot.

Magyar piacon pedig:

  • eMAG,
  • Meska,
  • Árukereső, és
  • BónuszBrigád.

A vásárlók számára ezeknek a platformoknak a használata ingyenes. Te, mint piactéren értékesítő viszont akár előfizetéses, akár jutalékos vagy a termékek belistázása alapján is fizethetsz a különböző piactereknek. Általában a kiemelésekben, a piactéren belül történő promóciókban is külön díjazás (pl.: Meska – kiemeléstől függően nettó 239 Ft – 699 Ft, promóciónál pedig nettó 20 Ft) ellenében tudsz részt venni.

Peer-to-Peer (P2P vagy customer-to-customer)

Azonos érdeklődési körrel, vásárlói igénnyel rendelkező embereket kötnek össze ezek a piacterek, ahol a termékek és a szolgáltatások cseréjét a felhasználók oldják meg egymás között.

A felhasználók kapcsolata nem olyan szoros, mint a B2B és a B2C piacterek esetében, leginkább alkalmi megállapodásokról beszélhetünk, valamint aki az egyik nap még vevőként jelenik meg, az a másik napon már eladóként szerepelhet a felületen (pl.: AirBnB – kiveszel egy lakást a horvát nyaraláshoz, 2 hét múlva pedig kiadod a budapesti lakásodat).

Ezek a piacterek a sharing economy (közösségi gazdaság) részei, ahol a rendelkezésre álló erőforrások jobb kihasználása a cél (pl.: feleslegesen áll üresen a szobád, már megunt tárgyaid másoknak még használhatók stb.).

Legismertebbek közé tartozik:

  • az AirBnB,
  • az Uber,
  • a Facebook Marketplace.

A magyar piacon pedig:

  • Jófogás,
  • Vatera. 

A legtöbb P2P piactéren lehetőséged van fizetett promóciókkal felpörgetned az értékesítésedet.

Fókusz alapján

Vertikális

Egy bizonyos területre, niche piacra fókuszálnak ezek a piacterek. Ahelyett, hogy mindent el akarnának adni mindenkinek, egy szűk szegmens igényeit elégítik ki. Egy ilyen piactéren több lehetőséged van kitűnni a versenytársak mellett, a vevők pedig személyre szabottabb ajánlatokkal találkozhatnak.

Ebbe a kategóriába tartozik:

  • a külföldi kézműves piactér, az Etsy és ennek magyar megfelelője, a Meska.

Szolgáltatások közül pedig:

  • az AirBnB,
  • az Uber,
  • a Lyft.

Horizontális

A vásárlók széles tömegének szóló ajánlatokat lehet megtalálni ezeken a piactereken. Mindent egy helyen megvásárolhat a vevő, mint egy hipermarketben, csak éppen online. A legnagyobb képviselői ennek a kategóriának:

  • az Amazon,
  • az eBay,
  • és az AliExpress.

Szolgáltatás teljeskörűsége alapján

Nincs teljeskörű támogatás

Legtöbbször ebbe a kategóriába a P2P piacterek tartoznak. A vevők a vásárlás előtt véleményeket és értékeléseket néznek meg a termékekről, eladókról, de ennél több támogatást nem ad a platform. Nem foglalkozik azzal a piactér, hogy ő külön ellenőrizze az eladókat és az általuk árusított termékeket vagy éppen garanciát vállaljon értük. Minél kevesebb támogatást ad a piactér, annál alacsonyabb a díja.

Ezek közé tartozik:

  • az eBay,
  • az Etsy.

A magyar piacon pedig:

  • a Vatera,
  • a Jófogás.

Csekély támogatás

A támogatás általában azt jelenti, hogy az eladók valódiságát, munkáját ellenőrzi és a termékek minőségét is nyomon követi a piactér. A saját érdekük is az, mivel legtöbbször magas bizalmi szintre építő piacterekről van szó, mint például: 

  • az Uber,
  • az AirBnB.

Teljeskörű támogatás

A middle man szerepet teljes mértékben felvállalják, közvetítenek az eladó és a vevő között. Az USA-ban van már olyan piactér (Opendoor), ahol maga a piactér veszi meg a kiszemelt ingatlant és a vevőnek ő adja tovább, az eladónak csak rá kell bólintania a piactér ajánlatára és már el is adta az ingatlanát. A klasszikusan piactérnek gondolt, főként termékeket értékesítő B2B és B2C piacterek is ebbe a kategóriába tartoznak.

Most, hogy megismerted milyen kategóriákba soroljuk a piactereket, remélem több információval rendelkezel, melyiket válaszd termékeid és szolgáltatásaid értékesítéséhez. A továbbiakban megtudhatod, miért érdemes e-kereskedőként a piacterek nyújtotta lehetőségeket kiaknáznod.

Webshop vagy piactér? Esetleg mindkettő?

Az e-kereskedelemben megkerülhetetlenek lesznek a jövőben a piacterek, ezért webshop tulajdonosként is hasznukat veheted. Ez azonban fordítva is igaz, ha te csak piactéren értékesítesz, akkor egy webshop nyitása is tartogathat még új lehetőségeket számodra.

Ez visszaköszön a GKI és az eMAG közös kutatásában, amelyet az eMAG felhasználói körében végeztek el. A közös kutatás alapján a válaszadók:

  • háromnegyede hajlandó az eddigi működésük újragondolására, 
  • 29 százalékuk már tett is lépéseket ennek érdekében,
  • 24 százalékuk viszont a koronavírus ellenére sem gondolkodik a működése finomhangolásán.

A felmérésben szereplő cégek 59 százaléka nem rendelkezik önálló webshoppal:

  • a kitöltők egyharmada bár tervezi, egyelőre nem fejleszt saját online értékesítési felületet,
  • további 29 százalékuk számára pedig minden igényt kielégít az online piactéren való értékesítés.

Vizsgáljuk meg kicsit közelebbről a számokat. A kutatás szerint a legtöbb piactéren értékesítő felhasználó szeretné újragondolni a működését, az egyharmaduk tervezi, hogy fejleszt saját online értékesítési felületet (webshopot), de még nem lépték meg ezeket a változtatásokat. 

Bár a piacterek mellett szól, hogy széles tömegeket érnek el és egyszerű a kezelésük,mégis a felhasználók többsége szeretne változtatni, ami véleményem szerint abba az irányba mutat, hogy egyre jobban meg akarják ismerni a vásárlóikat és a piacterek nyújtotta kényelmes, de talán szűk keretek mellett más lehetőségeket is meg szeretnének ragadni. Erre megoldást nyújthat az, amit a válaszadók egyharmada is kézenfekvőnek tart: nyitni egy másik értékesítési csatornát, egy webshopot. 

A piacterek és a webshopok is az e-kereskedelem szerves részét képezik kiegészítve egymás előnyeit és hátrányait. Az alábbi táblázatban láthatod, hogy melyek ezek.

Piacterek és webshopok. Előnyök-hátrányok

A webshopok előnyeit látva azt gondolhatod, hogy ez mindenképp kell nekem. Igazad van, ha egyediségre, megkülönböztetésre és márkaépítésre vágysz, akkor jársz a legjobban ha saját webshopot nyitsz. Amennyiben fel vagy vértezve minden olyan képességgel és készséggel, ami a webshop üzemeltetéshez kell, akkor érdemes ezt az utat választanod, mert habár a kezdeti költségek magasabbak, mégis testreszabhatóbb megoldást nyújt számodra, mint a piactér felülete. 

Ha kíváncsi vagy arra, hogy miért érdemes webshopot nyitnod, és hogy hogyan kezdj bele a webáruház indításba, akkor rengeteg segítséget találhatsz az interneten, de sajnos a cikk terjedelmébe most ennek a kifejtése nem fért bele.

Ha kevésbé érzed magad eltökéltnek, de mindenképp bele akarsz kóstolni az e-kereskedelmbe, akkor a piactér adhatja meg neked a kezdőlökést. A piactér egyszerűsége és az általa elérhető széles közönség vonzó lehet még azoknak is, akik már rendelkeznek webshoppal.

Ahogy a táblázat is mutatja mindegyik felület rendelkezik olyan előnyökkel, amik kiegészítik egymást és sokat segíthetnek abban, hogy egy vérbeli e-kereskedő minél hatékonyabban tudjon boldogulni. Én sem tenném le a voksom kizárólagosan sem a webshop, sem pedig a piactér mellett. Úgy gondolom, hogy az e-kereskedők jövőjét a két megoldás közötti egyensúly megtalálása jelentheti. A piactereket az e-kereskedelem összes forgalmában való szerepük teszi megkerülhetetlenné, a webshopokat pedig a márkaépítés egyéni lehetőségei és az üzleti folyamatok testreszabhatósága.

A cikk keretein belül az alábbi 4 pontban meg fogod tudni, hogyan aknázd ki a piactér nyújtotta előnyöket webshop tulajdonosként.

Miért érdemes webshop tulajdonosként piactéren is értékesíteni?

Takaríts meg időt és energiát!

Gondolom tisztában vagy azzal, mennyi időt, energiát és pénzt áldoztál a webshopod megnyitására. Na, ennél lényegesen egyszerűbb, gyorsabb és olcsóbb megnyitni egy piacteres fiókot. Akkor mire vársz? Azonnal megkezdheted a termékeid értékesítését és a vevők elérését és folyamatosan újabb vásárlásra tudod őket ösztönözni. A piactér segít neked abban is, hogy jelzi éppen milyen terméknek van szezonja, milyen promóciók vannak, így részt vehetsz ezekben anélkül, hogy neked energiát kellett volna fordítanod arra, hogy saját akciókat találj ki. De ezek közül természetesen semmi nincs ingyen, azaz az eladásaid után értékesítési jutalékot is kell fizetned. 

Támaszkodj a piactér ismertségére – építs bizalmat!

Nem ismerik még a webshopodat vagy a termékeidet? Természetesen, az egyik út az, hogy rengeteg elköltött pénzzel megismerteted magad a nagyvilággal. Van azonban egy másik út is, ami talán nem annyira költséges.

A legismertebb B2C piactereket a vásárlóközösség megbízhatónak tartja, így a termékedet vagy a webshopodat is annak fogják gondolni. A profi online felület, a megjelenés, az egységes arculat és nem utolsósorban a piactér vevők fejében elfoglalt ismertsége bizalmat áraszt. Ha egyedi terméket értékesítesz, és a piacon még nem ismert ez a termék, akkor a piacterek jó megoldást jelentenek arra, hogy a vevők megismerjék a termékedet, a webshopodat és bizalommal forduljanak hozzád. Ha több versenytársad van, és még most kezdtél bele az online értékesítésbe, akkor is segíthet neked a piactér. A magas szintű vásárlói élmény mellett, amikor az emberek vásárolni akarnak, legtöbbször digitálisan keresnek rá a termékekre, és a piacterek általában magasan helyezkednek el a találati listákon, így a terméked is előrébb tud kerülni.

Érj el új vevőket, lépj nemzetközi piacra!

Ha mindig csak ugyanazok vásárolnak tőled, és szeretnél már új vevőket becsábítani, akkor a piacterek segítségével többféle emberhez is eljuthatsz, széles körben megismerhetik a termékedet, nem csak azok, akik már eddig is vásároltak a webshopodban. Egyszerűen egy sokadik értékesítési- és marketing csatornaként is gondolhatsz a piacterekre, amelyek ismertebbé tesznek és még vevőket is hoznak neked.

A GKI és az eMAG felmérése alapján a magyar online vásárlók több mint fele már vásárolt a legnagyobb külföldi piactereken, ebből következik, hogy őket is elérheted. A piactér tehát elméletben máris rengeteg potenciális vevőhöz el tudja jutni a termékedet. A piactér látogatottsága ugyanis jelentősen erősebb és demográfiai szempontból sokszínűbb egy hagyományos weboldalnál, így a piacteres megjelenéssel olyan vásárlókat is elérhetsz, akik a saját weboldaladat vagy webáruházadat egyébként nem látogatnák meg. Ezen kívül komoly érv a piactér mellett a külföldi terjeszkedés egyszerű lehetősége.

A nemzetközi piacra lépés leegyszerűsödik, ha a legnépszerűbb nemzetközileg is elismert piactereket használod. Ha úgy érzed, hogy szeretnél a nemzetközi piacra lépni termékeiddel, akkor érdemes végig böngészned a Kosárérték cikkét. Ebben 15 olyan piactér szerepel, amelyek több mint 500 millió felhasználóhoz érnek el (átfedések lehetnek a vásárlók között). 

Kísérletezz kedvedre!

Új termékekkel kísérletezni jó, de nem feltétlen a saját webshopodon. Egy piactér segíthet belőni neked, hogy mi az, ami kelendő és mi az, ami nem. Érdemes az új termékeidet a piacterek segítségével tesztelned és ha bejön, akkor a saját webshopod kínálatába is berakhatod. Ezeket akár más terméknéven is felteheted, és így a kísérletezgetésedet nem fogják összekeverni a saját webshopod ajánlataival. Ha a termékösszetételed gyakran változik, akkor a piactéren ez kvázi fel sem tűnik, ellenben a webshopoddal. Lehet épp téged fognak észrevenni a piactéren, mint olyan értékesítőt, akinél mindig van valami új!

Összefoglalás

A világ e-kereskedelméből a piacterek már több mint 57 %-ot tudnak magukénak. Ez egy olyan mérték, amit nem lehet figyelmen kívül hagyni. Meghatározó piaci szereplőként a hagyományos kereskedelemre is egyre nagyobb hatásuk van.

A lengyel piaccal szemben itthon még nem történt meg egy piactér tőzsdére való belépése, mégis érdemes a szemünket rajta tartani a piacterek tevékenységén.

Az online piacterek egyre nagyobb lehetőséget kínálhatnak számodra még akkor is, ha már van webshopod, vagy csak most gondolkozol abban, hogy belevágsz az e-kereskedelembe, hiszen általuk egy viszonylag egyszerű csatlakozást követően könnyen elérhetővé válnak a nagy méretű, lojális vásárlói bázisok és a kísérletezésnek is teret adnak.

Érdemes kombinálnod a webshopod előnyeit a piacterek nyújtotta előnyökkel, hogy a legtöbbet ki tudd hozni az e-kereskedelmi tevékenységedből. Ha most csak piactéren vagy jelen, akkor pedig egy webshop felépítésével a márkaépítésre tudsz nagyobb hangsúlyt fektetni.

A kapcsolat a webshopok és a piacterek között egy e-kereskedő szemszögéből tehát nem vagylagos, inkább is-is. Ezért azt javaslom, hogy e-kereskedőként webshopon és piactéren keresztül is értékesíts, és mindegyiket használd arra, amiben a legerősebb.

Források:
GKI – eMAG kutatás – HWSW.hu
Types of online marketplaces – Rubygarage.org

A szerzőről

Kovács Miklós

Kovács Miklós
Stratégiai tervezéssel, vállalatértékeléssel és nagyvállalati marketing megoldásokkal foglalkozik már több mint 8 éve. Ez magába foglalja a nemzetközi piacra lépés megalapozását, üzleti tervek készítését, felvásárlásra kijelölt cégek értékelését, valamint 5000+ B2B marketing adatbázis és online marketing hirdetések létrehozását és menedzselését.  


Váltsd meg most a jegyed 2020 legnagyobb e-kereskedelmi konferenciájára, és hozd ki a maximumot a webshopodból

Tudj meg többet az E-kereskedelemről és az Ecommerce Expóról.

Iratkozz fel és értesülj a legfrisebb információkról elsőként.

Minden jog fenntartva – Adatvédelmi nyilatkozatÁSZF – Designed with by Konverted.io