Ecommerce SEO trendek

Évente több ezer cikk jelenik meg a legfrissebb és legújabb e-kereskedelmi SEO trendekről. Ezt jól bizonyítja, ha rákeresünk az “ecommerce SEO trends” kifejezésre, akkor több mint 27 millió találatba futunk bele.

Sőt, már 2019. októberében találunk olyan cikkeket, amelyek a 2020-as év trendjeit hozzák. 

Joggal merülhet fel a kérdés: Ezek közül mennyi az, amelyik tényleg hasznos információt tartalmaz? És mennyi az, amelyik igazából csak évről évre tologatja maga előtt a tartalmat?

Ezt úgy érdemes letesztelni, ha megnézzük az elmúlt 2-3 év trendjeiről szóló cikket (pl.: 2017-ből és 2018-ból), majd összegezzük, hogy az ott leírtakból mi az, ami megvalósult és tényleg valódi trend lett belőle. Mi az, ami inkább csak lufi maradt. 

Ebben a cikkben 4 olyan trendet vizsgáltam meg, amelyek a legtöbb cikkben megjelentek az elmúlt években. Részletesen ki is fejtettem, hogy ezek közül melyik lufi és melyik az, amelyik valós trend.

Ecommerce SEO trendek: lufi vagy valóság?

Strukturált adatok

A különböző rich snippetek megjelenítésének az alapja a megfelelő technikai háttér. Ebben a strukturált adatok (structured data) segít. A strukturált adatok célja, hogy “felcímkézzék a weboldal tartalmát” és ezzel az algoritmus jobban tudja, hogy mi micsoda az adott oldal. Melyik információ az ár, melyik a készlet. 

A rich snippet-re itt egy jó példa:

Jól látható az 5 csillagos skálán történő átlagos értékelés, a review-ok száma, a készletinfó és az ár is a fenti találatokban.

A Google nagyon erősen tolja a weboldalakat és e-kereskedőket abba az irányba, hogy minél több adatot megfelelően címkézve töltsenek fel az oldalra. Ezt onnan lehet jól leszűrni, hogy a Google Search Console-ban külön részt szentel a termékekkel kapcsolatos figyelmeztetéseknek és hibaüzeneteknek.

Ezzel próbálja meg elérni, hogy minél többen, minél jobb minőségű adatokat szolgáljanak ki. Ezért cserébe pedig bizonyos kereséseknél ezeket az információkat meg is jeleníti, ahogy láttuk azt a fenti fehérjés példa esetében is.

A strukturált adatok megfelelő beállítását a Google saját Structured Data Testing Tool-ja segítségével bárki ellenőrizni is tudja. Itt akár egyedi URL-t, akár konkrét kódot is fel lehet tölteni. Tehát akár még fejlesztés alatt álló kódot is lehet így könnyen tesztelni, hogy megfelel-e minden követelménynek. 

A strukturált adatok velünk vannak, és teljesen valósak!

Voice Search

Nagyjából 2018-ban robbant be a köztudatban a hangalapú keresés, és 2019-ben jött az áttörés. Legalábbis a blogposztokban és az előrejelzésekben.

Szinte minden angol nyelvű ecommerce keresőoptimalizálásról és trendekről szóló cikkben megemlítik a voice search-öt. Ehhez képest nem látni, hogy óriásit ugrott volna ennek az aránya. Legalábbis Magyarországon biztosan nem. 

Meggyőződésem, hogy a hazai piacon a hangalapú keresés nagyon le van maradva. Nemcsak 1-2 évvel, hanem sokkal többel kullog az angol piac mögött.

A legtöbb ecommerce SEO cikkben tényként állítják, hogy a “voice search”-re márpedig optimalizálni kell. Én viszont azt mondom, hogy hazai téren ezt nagyon könnyen el lehet engedni. Én 2019-ben például egyetlen egy ügyféllel és megkereséssel sem találkoztam, ahol bárki ilyet kért volna. 

A voice search magyar nyelven nem valós egyelőre még. Inkább lufi. 

Google Shopping

Évekig lebegtették, hogy hamarosan most már az EU-ban is elérhető lesz a Google Shopping. Ez 2019-ben realizálódott is, hisz sok környező országhoz hasonlóan végre Magyarországra is megérkezett ez a hirdetési forma.

Mivel itt egy Google Ads hirdetésről van szó, ezért ennek csak közvetett hatása van a SEO-ra. 

De ahogy az alábbi példából is jól látszik, ha valaki például egy bizonyos márkájú telefontokra keres, akkor 3-4 szöveges hirdetési találat mellett jobb oldalt a Google Shopping hirdetések jelennek meg. Még egy nagyobb monitoron is alig látszik az első organikus találat. 

Ez pedig a gyakorlatban azt jelenti, hogy hiába ér el valaki előkelő organikus pozíciót egy ilyen kifejezésre, az átlagos CTR nagyon alacsony lesz. Mert a kattintások nagy részét elviszik a szöveges és a Google Shopping hirdetések.

Google Shopping esetében 2019-ben már valóságról beszélünk, hisz itt van, megérkezett. Ennek ellenére mivel nagyon fiatal funkcióról van szó a hazai piacon, ezért borzasztóan sok lehetőség van benne.

Featured snippet-ek

Közel 2 éve olvasgatom a featured snippet-ek optimalizálásáról szóló cikkeket. Ezek olyan 0. organikus pozícióban szereplő találatok, ahol a Google egy algoritmus alapján kiszedi a legfontosabb információkat és egy átlátható felületen jeleníteni meg.

Lássunk rá egy példát:

Még az első organikus találatok előtt jelennek meg a featured snippet-ek, egy figyelemfelkeltő megjelenéssel és konkrét információ tartalommal.

Magyar nyelven nincs ilyen featured snippet egyelőre. Más nyelveken akad, de nálunk még nincs. És itt azon van a hangsúly, hogy még nincs.

A Google-ben jelenleg most 39 SERP feature van, amelyek közül 22 érhető el magyar nyelven. A featured snippet viszont nincs köztük. De valamikor vélhetően jönni fog hozzánk is. Ha pedig jön, akkor érdemes rájuk optimalizálni. 

Ezért a featured snippet-ek helyzete érdekes. Globálisan valóban trend, de itthon még nem. Valamikor jönni fog, de senki nem tudja megmondani, hogy mikor. 

Viszont, ha van egy olyan webshopunk, amelyik több nyelven is elérhető, akkor tesztelni tudjuk, hogy milyen típusú oldalainkról és tartalmakról jelenít meg featured snippet-et a Google.

Ha megnézzük az etuo.hu oldalát, akkor ott nyilván nem találunk ilyet. Viszont ha a lengyel verzióra megyünk fel, akkor az euto.pl oldalnál már vannak kifejezések, amelyekre megjelenik ilyen. 

Ilyen kifejezés a “kijelző üveg tisztítása” lengyelül, amire már van featured snippet.

A keresési szándék változása az elmúlt években

Magyar oldalon viszont még nincs.

A keresési szándék változása az elmúlt években

De ha egyszer lesz, akkor gyaníthatóan egy hasonló típusú és tartalmú oldallal lehet majd jól szerepelni, mint a fenti lengyel találat.

Ezért a featured snippet optimalizálás esetében kettős a tanács: jönni fog, tehát trend. Csak nem tudjuk még mikor jön.

Ezért jelenleg nem érdemes extra energiát belerakni ennek az optimalizálásába csak azért, hogy ilyet szerezzünk. Hisz mivel nincs ilyen, nem is fogjuk megszerezni. Ha viszont mi vagyunk az elsők, akik optimalizálnak erre, akkor amint megjelenik már, lépéselőnyben leszünk a többiekhez képest. 

Ha tehát egy nyelven már megjelenik egy SERP feature, ami egy másik országban még nem is létezik (pl.: lengyelül van featured snippet, de magyarul nincs), akkor előre fel lehet készülni megfelelő technikai és tartalmi optimalizálással.

Ha pedig elérhetővé válik az adott funkció, akkor elsőként tudjuk majd birtokolni ezeket a találati elemeket.

Szerző:

Papp Gábor
SEO szakértő (The Pitch)


Szeretnél még többet tudni a témáról? Akkor gyere el az Ecommerce Expo-ra, ahol a bejegyzés szerzője, Papp Gábor közel 40 perces előadást fog tartani a következő témában: Ecommerce SEO (hibák) a gyakorlatban.

Fontos: 2019.12.05-ig még Early Bird áron, 6.000 Ft kedvezménnyel válthatod meg a jegyed 2020 e-kereskedelmi rendezvényére!

Váltsd meg most a jegyed 2020 legnagyobb e-kereskedelmi konferenciájára, és hozd ki a maximumot a webshopodból

Tudj meg többet az E-kereskedelemről és az Ecommerce Expóról.

Iratkozz fel és értesülj a legfrisebb információkról elsőként.

Minden jog fenntartva – Adatvédelmi nyilatkozatÁSZF – Designed with by Konverted.io