6,8 mrd Ft bevétel egy nap alatt – Mit tanulhat egy KKV az eMAG-tól?

2,7 millió regisztrált látogató, 253.859 rendelés, 6 milliárd forint bevétel.

Így lehetne röviden összefoglalni az eMAG Black Friday kampányát.

Ez a cikk azonban nem az eMAG-ról fog szólni, hanem arról, hogy milyen hibákat követ el a legtöbb webshop és hogy Te mit tudsz tanulni a számokból. Továbbá ad egy mankót ahhoz, hogy hogyan tervezd meg a jövő éved Black Friday fókusszal – a marketingtől kezdve a rendelések teljesítéséig.

A szakértők vitatkoznak arról, hogy az év végi időszak a teljes éves forgalom 40-60 vagy 70%-át teszi-e ki, de az szinte minden iparágra igaz, hogy november és december kiemelt értékesítési időszak, ezért aztán érdemes rá felkészülni.

Legjobb, ha úgy fogod fel, hogy a 2019-es Black Friday kampányod már januárban kezdődik.

Milyen problémákkal szembesültünk idén?

  1. Magasabb a piac ingerküszöbe: A vevők hozzászoktak a -50-60%-os ajánlatokhoz, ezért aztán egy 20% kedvezmény csak az amúgy is szexi termékek esetében mozgatta meg a vevőket.
  2. Drágább CPC: A Black Friday kiemelt időszak a hirdetési szolgáltatóknál is. Többen és nagyobb értékben hirdetnek, ezért aztán nagyobb a verseny a hirdetési helyekért és így fentebb kúsznak a kattintási költségek is.
  3. Gyenge konverzió: Hirdetünk, nő a látogatószám, de a rendelések ezzel nem egyenesen arányosak.
  4. Leállnak a webshopok: Minden évben találkozunk olyan webáruházakkal, amik szimplán percekre vagy akár órákra leállnak, mert nem bírják el a látogató mennyiséget.
  5. Nem érkeznek meg időre a csomagok: A több látogató mellett több rendelés is jut a Black Friday időszakra, mint egy átlagos napon, a vevők pedig gyenge értékelést adnak, ha nem érkeznek meg a csomagjaik határidőn belül. Konkrétan az eMAG-nak volt olyan perce, amikor 1047 rendelést adtak le a vevők. Nem is beszélve a napi 2,7 millió látogatóról.

Mit érdemes ebből leszűrnöd? Hogyan készülj fel jövőre?

Január, Február, Március – Sztár termékek gyűjtése

Mivel magasabb a piac ingerküszöbe, és árversenyben nem veheted fel a versenyt a nagyokkal. Mit tudsz tenni? Érdemes tesztelni 8-10 olyan terméket, amit legalább 2X annyiért tudsz eladni év közben, mint amennyi a beszerzési és marketing költsége.

  • A januárt töltsd azzal, hogy felkutatsz 10-15 olyan terméket, amit 1) könnyű online eladni, 2) vélhetően magas árréssel (min 200%) tudod év közben értékesíteni, 3) nem szezonális termék, amit ősszel nem fogsz tudni eladni.
  • Februárban készítsd el a termékoldalakat
  • Márciusban pedig futtass erre a 10-15 termékre hirdetéseket, majd a hónap végén már látni fogod, hogy mi az a 4-5 termék ezek közül, amelyikre tudsz építeni a Black Friday kampányodban.

Április, Május, Június – Új marketing csatornák tesztelése + listaépítés

Mit tudunk tenni a magas kattintási árakkal? Érdemes év közben felépíteni egy aktív listát és új marketing csatornákat tesztelni, hogy ne minden az év végi időszakra maradjon.

  • Április: Készíts el egy csalit, amit több csatornán is fel tudsz használni, majd építsd a listádat hirdetésekkel és a meglévő csatornáidon. Listát tudsz építeni Instagramon (követők), emailben és Messengeren is. A hogyanokról pedig rengeteg forrást találsz.
  • Május: Válassz ki és tesztelj egy új marketing csatornát, amire Black Friday-kor nincs nagy verseny. Pl.: SMS, postai levél, Instagram hirdetések.
  • Június: Tesztelj még egy csatornát.

Július, Augusztus – Webshop + rendelés teljesítés előkészítése

Ebben a 2 hónapban minimalizálni szeretnénk a leállásokat és késve érkező csomagok számát. Ez ne azt jelenti, hogy neked is arra kellene készülni, mint az eMAG-nak (260.000 rendelés, 2,7 millió látogató per nap), de azért érdemes felkészülni. Hogyan?

  • Július: A szerverek skálázása a webshop rendszertől függ. Bérelhető webshopoknál ezzel nem kell foglalkoznod, de egy WooCommerce-es webshopnál érdemes gyorsabb vagy nagyobb tárhely csomagra váltani vagy gyors megoldásként, akár át is költöztetheted a webshopod egy bérelhető webáruház rendszerre erre az időszakra.
  • Augusztus – Rendelés teljesítés skálázása: Leszerződhetsz diák szervezetekkel, hogy gyorsabban tudd feldolgozni a rendeléseket és B tervnek érdemes 1-2 új futár partnerrel is leszerződni.

Szeptember, Október, November – Felkészülés a Black Friday kampányra

Black Friday kampány tervezése és konverzió javítása: Ekkorra már látod, hogy milyen termékekre és marketing csatornákra tudsz majd támaszkodni. Illetve érdemes a csatornákat is figyelembe véve optimalizálni a termék oldalakat.

  • Szeptember: Megtervezed a Black Friday kampányod és akciótervet készítesz, beleszámítva a következőket: tuningolhatsz a kiválasztott 4-5 termék leírásán, készíthetsz nekik termék videókat vagy legalább ennek a 4-5 terméknek a mobil megjelenését rendbe rakhatod, illetve edukálhatod a vásárlóidat; az eMAG például cikket írt arról, hogy hogyan érdemes a vevőknek készülni a Black Friday kampányra.
  • Október: ha azt látod, hogy Instagramon jól futottak a mobilos hirdetéseid, akkor érdemes az Instagramos vásárlóidtól képes vevővéleményeket kérni és betenni egy Instagram galériát a termék oldal aljára.
  • November: Ha az előzőeket jól csináltad, akkor ekkorra már csak annyi feladatod marad, hogy előkészítsd a bannereket és beállítsd a hirdetéseket. (Majd feldolgozd a rendeléseket.)

A fentiek persze általános érvényű tanácsok, amik vagy működnek vagy nem. Azonban, ha érdekel, hogy konkrétan hogyan készült fel az eMAG a Black Friday-ra, akkor hallgasd meg Dimitris Sideridis, az eMAG üzletfejlesztési menedzserének előadását az Ecommerce Expon.

Váltsd meg most a jegyed 2020 legnagyobb e-kereskedelmi konferenciájára, és hozd ki a maximumot a webshopodból

Tudj meg többet az E-kereskedelemről és az Ecommerce Expóról.

Iratkozz fel és értesülj a legfrisebb információkról elsőként.

Minden jog fenntartva – Adatvédelmi nyilatkozatÁSZF – Designed with by Konverted.io